Prøveprosjektet i Kaibakken i 2016 må nok sies å være mislykket hvis man vektlegger estetikk og det å ta vare på Kaibakken som en fin hovedgate i sentrum. Selv om det ikke er meldt om trafikkulykker, ble sannsynligvis trafikksikkerheten satt på noen prøver, både i Kaibakken og deler av Arnulf Øverlands gate. Kostnadene til prøveprosjektet ser ut til å beløpe seg til nærmere 10 % av driftsbudsjettet til kommunal vei. Selv om noen kostnader til innkjøp kan sies å være tatt i 2016 og en eventuell gjentakelse i 2017 blir billigere, vil det likevel bli en betydelig kostnad også neste gang. Sannsynligvis vil man få mer igjen for pengene og et vel så godt tiltak om man i 2017 spisser tiltaket og kanaliserer aktivitetene til Gågata, Kongens plass og muligens også rådhusplassen. Hvis ombygging av Kaibakken ønskes, bør det planlegges på ordentlig måte, med bra kvalitet på materialer og utførelse. Det er vesentlig for at en eventuelt ny Kaibakken kan fungere som en verdig oppfart fra havna til Kongens plass. Det anses ikke som realistisk å få finansiert et så dyrt tiltak uten at det kommer inn på vegvesenets handlingsprogram til rv 70. Kommunen kan for øvrig iht. kommuneloven ikke finansiere tiltak eller andeler av det på riksvei av investeringsmidler. Det er spennende og ofte viktig å prøve noe nytt. Det har også KT sans for. For prøveprosjektet i Kaibakken burde det nok ha vært satt av rimelig tid til drøftinger etc. i forkant. Hos vegvesenet viste det seg at de også trengte en del tid e
Artikkelen er mer enn ett år gammel.
Saken fortsetter etter annonsen