Statens Vegvesen region Midt ønsker å bygge en rundkjøring ved flyplasskrysset i Kristiansund.
En arbeidsgruppe har kommet fram til at en rundkjøring vil gi best resultater når det gjelder trafikksikkerhet og fremkommelighet.
Prisen på en rundkjøring ved Kvernberget er estimert til 17,6 millioner 2016-kroner pluss minus 10 prosent.
– Vi vet ikke ennå om vi får penger til dette prosjektet, men vegvesenet har meldt inn behov for midler her, opplyser Sylvfest Bell i Plan- og trafikkseksjonen Møre og Romsdal til KSU 24/7.
– I oktober legger regjeringa fram et budsjettforslag , som skal vedtas endelig til jul 2016. Dersom det blir penger i 2017, regner vi med at byggingen kan gjennomføres i løpet av året. Kanskje med en del finpussing året etter.
– En fravikssøknad skal først behandles i regional fraviksnemnd. Etter det skal saken til vegdirektoratet for endelig vedtak. Dersom søknaden blir godkjent, står vi igjen med usikkerheten rundt økonomi. Vi må også søke Kristiansund kommune om dispensasjon fra reguleringsplanen, sier Bell.
Ulykkeskrysset
Flyplasskrysset i Kristiansund har i 10-års perioden 2005 til og med 2015 hatt 16 ulykker. 14 av ulykkene skjedde på hovedveien riksvei 70, mens de resterende to skjedde på riksvei 681 – som går langs Kristiansund lufthavn Kvernberget.
5 ulykker har skjedd når sjåfører har foretatt en venstresving, 4 ulykker skjedde når biler har blitt påkjørt bakfra. I tillegg kommer 4 enkeltulykker og 2 møteulykker. 15 personer ble lettere skadd og 2 personer ble alvorlig skadd i perioden. I tillegg har en del nestenulykker og ulykker forekommet uten personskade.
Det er venstresvinging av og på riksvei 70 som skaper flest ulykker og nestenulykker i flyplasskrysset.
To alternativer er nå vurdert. Rundkjøring og et T-kryss med påfølgende trafikklysregulering.
Bedre trafikkflyt med rundkjøring
I følge vegvesenet vil et lyskryss føre til bedre avviklingsforhold i løpet av den travle rushtiden, men for resten av døgnet vil det føre til brudd i trafikkflyten og gi forsinkelser. Ved et lyskryss må også farten på riksvei 70 senkes til 60 km/t.
Når det gjelder trafikale problemer under byggingen, forteller Bell: – Et samarbeid mellom entreprenøren og Statens vegvesen vil i de fleste tilfeller resultere i løsninger som fungerer brukbart.
– Det er også ofte et tema i den planprosessen (byggeplan og konkurransegrunnlag) som må gjennomføres før vi kan be entreprenører om tilbud på byggingen, avslutter Bell