Dersom denne reguleringsplanen blir vedtatt politisk, vil dette prosjektet bli det største byfornyingsprosjektet i Kristiansund noensinne.
Partnerne vil bygge helt ny bebyggelse fra Nordholmen og helt fram til sundbåtkaia på Gomalandet. Bort med gamle, nedslitte næringsbygg og opp med fremtidsrettede boligblokker kan bli resultatet. Prosjektet har vært under arbeid i noen år nå, og er straks modent for politisk behandling.
– Målet er å få dette behandlet i plan- og bygningsrådet straks over nyttår, sier Jostein Hopen til KSU 24/7. Han representerer den ene parten i prosjektet, Strandgata 18 AS (AS Johs Hopen). Den andre parten er Syma Invest AS. Syma Invest er et eiendomsselskap basert i Kristiansand og daglig leder er Svein Eidjord. Syma Invest kjøpte Nordholmen og Strandgata 26 i 2006, mens AS Johs Hopen har vært eiere i Strandgata i flere tiår.
Sammen eier disse to selskapene hele rekken med næringsbygg fra Nordholmen til sundbåtkaia, bortsett fra Kristiansund Dykkerklubb sitt lokale. Dykkerklubben har en avtale med grupperingen og har takket ja til nytt klubbhus på Nordholmen. Allerede i 2007 lanserte Syma Invest planer om eiendommer på Nordholmen.
Det at disse to aktørene nå har funnet sammen, er delvis etter ønske fra Kristiansund kommune.
– Vi har jobbet med dette i en del år nå, sier Jostein Hopen. Vi har fått mange innsigelser og disse har vi gjort alt for å imøtekomme. De planene som foreligger nå, er vesentlig endret fra de første skissene. Vi har også fått mye positiv tilbakemelding på planene. Det er mange som kunne tenkt seg å bo akkurat her. Det er kort vei til sentrum og kort vei til Løkkemyra, og det er kort vei til skole og barnehager. Dessuten er det en lun plassering med god utsikt, sier Hopen.
Saken fortsetter under bildet.
Hovedbebyggelsen i reguleringsplanen legges langs med Strandgata, mot Nordsundet.
Bebyggelsen er delt opp i seks blokker, som er lagt vinkelrett på Strandgata, slik at det oppstår sikt mellom blokkene og ned til Nordsundet. Blokken lengst vest er utformet som et punkthus på inntil åtte etasjers høyde. Blokken lengst øst utformes som en vinkel-blokk på tre-fire etasjers høyde over parkeringskjeller. Mens de øvrige fire blokker utformes som lamellblokker på tre-fire etasjers høyde over parkeringskjeller. På sørsiden av blokkene etableres en langsgående kaifront/havnepromenade, som sikrer gangmulighet langs med vannet.
– Det har ikke skjedd veldig mye i dette området siden 1960-tallet, sier Jostein Hopen. Dette kan bli et nødvendig og etterlengtet løft for en fornyelse av Gomalandet. Klarer vi dette, så tror jeg også andre prosjekter på Gomalandet vil løsne.